Mateusz Franke

Partner, radca prawny LinkedIn

Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji oraz Szkoły Prawa Niemieckiego Uniwersytetu Jagiellońskiego i członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie, gdzie ukończył z wyróżnieniem aplikację radcowską. Prawnik rekomendowany w rankingu The Legal 500 w obszarze Commercial, Corporate & M&A dla Polski (2021, 2022). W rankingu Kancelarii Prawniczych "Rzeczpospolita" za rok 2022 został uznany za lidera w dziedzinie "sprawy konsumenckie".

Specjalizuje się w obszarze prawa e-commerce, marketingu i reklamy, ochrony danych osobowych, nowych technologii, gier hazardowych oraz podatkowych aspektów marketingu i promocji. Posiada bogate doświadczenie zawodowe, które zdobywa od 2010 r. w renomowanych kancelariach zajmujących się prawem własności intelektualnej, marketingu i reklamy, nowych technologii.

Doradzał wiodącym przedsiębiorcom z różnych branż (m.in. sieci handlowe, convenience stores, producenci towarów sensytywnych, platformy handlu elektronicznego, sektor finansowy, agencje marketingowe) w skomplikowanych, nowatorskich projektach związanych z e-commerce, ochroną danych osobowych, paperless, nowymi technologiami i ochroną konsumentów. Prowadził kompleksową obsługę prawną setek akcji promocyjnych – w tym ogólnopolskich konkursów, loterii i programów lojalnościowych realizowanych przez przedsiębiorców z różnych sektorów rynku (FMCG, sieci handlowe, branża finansowa, budowlana, motoryzacyjna, fitness i inne). Posiada również bogate doświadczenie zawodowe związane z doradztwem w obszarze prawa własności intelektualnej, ochrony dóbr osobistych, zwalczania nieuczciwej konkurencji, cyberbezpieczeństwa i usług turystycznych.

Jest autorem szeregu publikacji z zakresu prawa prywatności i danych osobowych oraz ochrony zabytków. Występuje jako prelegent na szkoleniach i wydarzeniach branżowych. Jest wykładowcą na studiach podyplomowych na kierunku "inspektor ochrony danych" (Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach) i "prawo nowoczesnych technologii" (Akademia Leona Koźmińskiego), prowadził również zajęcia z zakresu ochrony danych osobowych dla aplikantów radcowskich OIRP w Krakowie. Współpracuje z Fundacją AI LAW TECH. Jest członkiem Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych i Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii. Przed dołączeniem do ftl był partnerem w butikowej kancelarii i równocześnie wieloletnim współpracownikiem jednej z wiodących polskich firm prawniczych.

Obsługę prowadzi w języku polskim, angielskim i niemieckim.

Przeprowadzone szkolenia, warsztaty oraz wystąpienia

  • 2024
    • "Nowe obowiązki informacyjne dotyczące sprzedawców i ich produktów na internetowych platformach handlowych", wystąpienie w ramach warsztatów "Wpływ nowych technologii oraz najnowszych zmian prawnych na ochronę konsumenta" (MMC Polska), 19 marca 2024.
    • „Akt o usługach cyfrowych okiem autorów komentarzy”, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 15 marca 2024.
    • "Szczególne kategorie danych – problem wyznaczenia granic na gruncie orzecznictwa TSUE", wystąpienie na V Edycji Dnia Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Warszawa, 26 lutego 2024.
  • 2023
    • "Czym jest marketing bezpośredni w ujęciu prawnym i czy dotyczy on tylko biznesu?", wystąpienie na VI Forum Informacji i Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Toruń, 24 października 2023.
    • "Obowiązki informacyjne w relacjach z konsumentami a prosty język", wystąpienie w ramach szkolenia "Metaverse i bankowość dla generacji Z" w ramach Digital Banking Academy (ZBP), 30 maja 2023.
    • "Zapłata danymi a darmowe usługi online w kontekście dyrektywy cyfrowej (2019/770)", wystąpienie na VI Forum ABI Expert, Kazimierz Dolny, 15 maja 2023.
    • "Prawne aspekty e-marketingu i e-reklamy", wykład w ramach studiów podyplomowych "Prawo nowoczesnych technologii" (18 edycja), Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa, 15 kwietnia 2023.
    • "Prawne aspekty e-marketingu i e-reklamy", wykład w ramach studiów podyplomowych "Prawo nowoczesnych technologii" (17 edycja), Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2 kwietnia 2023.
    • "Akt o usługach cyfrowych i akt o rynkach cyfrowych a przetwarzanie danych osobowych w reklamie internetowej", wystąpienie na IV Edycji Dnia Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Warszawa, 27 lutego 2023.
  • 2022
    • "Prawne aspekty e-marketingu i e-reklamy", wykład w ramach studiów podyplomowych "Prawo nowoczesnych technologii", Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa, listopad 2022.
    • "Nowe Zasady ochrony konsumentów wprowadzone przez dyrektywę UE 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych" - warsztaty online organizowane przez MMC Polska, październik 2022.
    • "Google Analytics i transfer danych poza EOG" - wystąpienie podczas spotkania członków Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych, wrzesień 2022.
    • "Stosowanie Google Analytics a zapewnienie zgodności z RODO", wystąpienie na V Forum ABI Expert, Łochów, maj 2022.
    • "Zgody na e-mail marketing", rozmowa z radcą prawnym dr. Marleną Sakowską-Baryłą na jej kanale YouTube, luty 2022.
    • "Ile zgód potrzeba na wysłanie e-maila marketingowego", wystąpienie na III Edycji Dnia Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Warszawa, styczeń 2022.
  • 2021
    • "Standardowe klauzule umowne między administratorami a podmiotami przetwarzającymi (decyzja wykonawcza KE 2021/915)", IV Forum Informacji i Ochrony Danych, Toruń, listopad 2021.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, styczeń 2021.
  • 2020
    • "Cookies w praktyce – aspekty techniczne i prawne" – seminarium prowadzone online wraz z Tomaszem Izydorczykiem we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego i IT LAW NET, lipiec 2020.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, październik 2020.
    • "Standardowe klauzule umowne (na przykładzie klauzul zatwierdzonych przez duński organ nadzorczy)", rozmowa z radcą prawnym dr. Marleną Sakowską-Baryłą na jej kanale YouTube, czerwiec 2020.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, luty 2020.
    • "Działalność marketingowa i promocyjna a zakłady wzajemne", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, styczeń 2020.
  • 2019
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty realizowane przez Meet&Grow, Warszawa, czerwiec 2019.
  • 2018
    • "Akcje promocyjne – wybrane zagadnienia prawne i podatkowe", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, październik 2018.
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, czerwiec 2018.
    • "Szkolenie z zakresu przepisów o grach hazardowych i regulaminu urządzanej gry", szkolenie wewnętrzne dla organizatora loterii promocyjnej, Warszawa, luty 2018.
  • 2017
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, listopad 2017.
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, wrzesień 2017.
  • 2016
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, grudzień 2016.
  • 2015
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie organizowane przez Akademię Marketingu ATRIUM, Warszawa, październik 2015.
  • 2014
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie organizowane przez Akademię Marketingu ATRIUM, Warszawa, grudzień 2014.

Dzielimy się wiedzą pisząc.

  1. M. Franke, Komentarz do art. 21, 26, 27, 31, 32, art. 38 i 39 aktu o usługach cyfrowych [w:] "Akt o usługach cyfrowych. Komentarz", red. naukowa M. Gumularz, Wolters Kluwer, 2024
  2. M. Franke, "Ile zgód potrzeba na wysłanie e-maila marketingowego?" [w:] "Sztuczna inteligencja, transfery, odpowiedzialność i inne wyzwania ochrony danych osobowych", red. naukowa M. Sakowska-Baryła, Presscom, 2022.
  3. M. Franke, "Zgoda marketingowa - praktyczny przykład", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2022.
  4. M. Franke, "Zgody marketingowe – kluczowe pojęcia i otoczenie regulacyjne", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  5. M. Franke, "Zgoda marketingowa na tle wypowiedzi regulatorów", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  6. M. Franke, "Jak zebrać zgodę marketingową", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  7. M. Franke, "Kolejny wyrok TSUE w sprawie pozyskiwania zgody", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2021.
  8. M. Franke, "Dalsze przechowywanie danych osobowych", ABI Expert, nr 3 (lipiec-wrzesień)/2020.
  9. M. Franke, "Poprzedni rok obrotowy", ABI Expert, nr 2 (kwiecień-czerwiec)/2020.
  10. M. Franke, "Pytania wokół wyroku w sprawie cookies", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2020.
  11. M. Franke, "Jak pozyskać zgodę na użycie cookies?", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2020.
  12. M. Franke, "Wyrok TSUE w sprawie zgody na pliki cookie", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2019.
  13. M. Franke, "Przetwarzanie danych osobowych w akcjach promocyjnych" [w:] "Ochrona danych osobowych w marketingu i sprzedaży", red. Mirosław Gumularz, Patrycja Kozik, CH Beck, Warszawa, 2019.
  14. M. Franke, "Amatorskie poszukiwanie zabytków z użyciem wykrywacza metalu w świetle prawa angielskiego" [w:] "Dziedzictwo, dobra kultury, zabytki, ochrona i opieka w prawie", red. Piotr Dobosz, Katarzyna Szepelak, Witold Górny, Kraków, 2015.