Mateusz Franke

Counsel, attorney at law LinkedIn

Mr Franke is a graduate of the Jagiellonian University, Faculty of Law and Administration and the German Law School, and member of the Cracow Bar Association, where he completed with distinction his attorney-at-law training. Lawyer recommended in The Legal 500 ranking, in the Commercial, Corporate & M&A area for Poland (2021, 2022). In the Ranking of Law Firms of "Rzeczpospolita" daily for 2022, he was recognised as a Leader in the field of consumer affairs.

He specialises in the regulation of e-commerce law, marketing and advertising, personal data protection, new technologies, gambling and tax aspects of marketing and promotion. He has extensive professional experience, which he has been gaining since 2010 in reputable law firms dealing with intellectual property law, marketing and advertising, and new technologies.

He has advised leading entrepreneurs from various industries (including retail chains, convenience stores, manufacturers of sensitive goods, e-commerce platforms, financial sector and marketing agencies) on complicated, innovative projects related to e-commerce, personal data protection, paperless, new technologies and consumer protection. He has provided comprehensive legal services concerning hundreds of promotional campaigns – including nationwide competitions, lotteries and loyalty programs implemented by entrepreneurs from various market sectors (FMCG, retail chains, financial, construction, automotive, fitness and other industries). He also has extensive professional experience related to consultancy in the field of intellectual property law, protection of personal rights, counteracting unfair competition, cybersecurity and tourist services.

Mr Franke has authored a number of publications in the field of privacy and personal data law and the protection of heritage sites. He is a speaker at training sessions and industry events, lectures in postgraduate studies in the data protection controller course at the Katowice Business University (KBU), and teaches on personal data protection for trainee attorneys at law at the Cracow Bar Association. He works with the AI LAW TECH Foundation. He is a member of the Association of Data Protection Practitioners. Before joining FinTaxLegal, he was a partner in a boutique law firm and, at the same time, a long-standing co-worker of one of the leading Polish practices.

He provides services in Polish, English and German.

Training sessions, workshops and speeches

  • 2022
    • "Nowe Zasady ochrony konsumentów wprowadzone przez dyrektywę UE 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych" - warsztaty online organizowane przez MMC Polska, październik 2022.
    • "Google Analytics i transfer danych poza EOG" - wystąpienie podczas spotkania członków Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych, wrzesień 2022.
    • "Stosowanie Google Analytics a zapewnienie zgodności z RODO", wystąpienie na V Forum ABI Expert, Łochów, maj 2022.
    • "Zgody na e-mail marketing", rozmowa z radcą prawnym dr. Marleną Sakowską-Baryłą na jej kanale YouTube, luty 2022.
    • "Ile zgód potrzeba na wysłanie e-maila marketingowego", wystąpienie na III Edycji Dnia Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Warszawa, styczeń 2022.
  • 2021
    • "Stosowanie Google Analytics a zapewnienie zgodności z RODO", wystąpienie na V Forum ABI Expert, Łochów, maj 2022.
    • "Ile zgód potrzeba na wysłanie e-maila marketingowego", wystąpienie na III Edycji Dnia Ochrony Danych Osobowych (ABI Expert), Warszawa, styczeń 2022.
    • "Zgody na e-mail marketing", rozmowa z radcą prawnym dr. Marleną Sakowską-Baryłą na jej kanale YouTube, luty 2022.
    • "Standardowe klauzule umowne między administratorami a podmiotami przetwarzającymi (decyzja wykonawcza KE 2021/915)", IV Forum Informacji i Ochrony Danych, Toruń, listopad 2021.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, styczeń 2021.
  • 2020
    • "Cookies w praktyce – aspekty techniczne i prawne" – seminarium prowadzone online wraz z Tomaszem Izydorczykiem we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego i IT LAW NET, lipiec 2020.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, październik 2020.
    • "Standardowe klauzule umowne (na przykładzie klauzul zatwierdzonych przez duński organ nadzorczy)", rozmowa z radcą prawnym dr. Marleną Sakowską-Baryłą na jej kanale YouTube, czerwiec 2020.
    • "Ochrona danych osobowych w marketingu, reklamie i promocji" – wykład w ramach studiów podyplomowych Inspektor Ochrony Danych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, luty 2020.
    • "Działalność marketingowa i promocyjna a zakłady wzajemne", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, styczeń 2020.
  • 2019
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty realizowane przez Meet&Grow, Warszawa, czerwiec 2019.
  • 2018
    • "Akcje promocyjne – wybrane zagadnienia prawne i podatkowe", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, październik 2018.
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, czerwiec 2018.
    • "Szkolenie z zakresu przepisów o grach hazardowych i regulaminu urządzanej gry", szkolenie wewnętrzne dla organizatora loterii promocyjnej, Warszawa, luty 2018.
  • 2017
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, listopad 2017.
    • "Akcje promocyjne w Polsce. Konkursy, loterie, sprzedaż premiowa – ryzyka prawne i podatkowe", warsztaty organizowane przez Nowoczesną Firmę, Warszawa, wrzesień 2017.
  • 2016
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie wewnętrzne dla przedsiębiorcy z branży hazardowej, Warszawa, grudzień 2016.
  • 2015
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie organizowane przez Akademię Marketingu ATRIUM, Warszawa, październik 2015.
  • 2014
    • "Prawo w marketingu i reklamie", szkolenie organizowane przez Akademię Marketingu ATRIUM, Warszawa, grudzień 2014.

We share knowledge by writing

  1. M. Franke, "Ile zgód potrzeba na wysłanie e-maila marketingowego?" [w:] "Sztuczna inteligencja, transfery, odpowiedzialność i inne wyzwania ochrony danych osobowych", red. naukowa dr Marlena Sakowska-Baryła, Presscom, 2022.
  2. M. Franke, "Zgoda marketingowa - praktyczny przykład", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2022.
  3. M. Franke, "Zgody marketingowe – kluczowe pojęcia i otoczenie regulacyjne", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  4. M. Franke, "Zgoda marketingowa na tle wypowiedzi regulatorów", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  5. M. Franke, "Jak zebrać zgodę marketingową", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2021.
  6. M. Franke, "Kolejny wyrok TSUE w sprawie pozyskiwania zgody", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2021.
  7. M. Franke, "Dalsze przechowywanie danych osobowych", ABI Expert, nr 3 (lipiec-wrzesień)/2020.
  8. M. Franke, "Poprzedni rok obrotowy", ABI Expert, nr 2 (kwiecień-czerwiec)/2020.
  9. M. Franke, "Pytania wokół wyroku w sprawie cookies", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2020.
  10. M. Franke, "Jak pozyskać zgodę na użycie cookies?", ABI Expert, nr 1 (styczeń-marzec)/2020.
  11. M. Franke, "Wyrok TSUE w sprawie zgody na pliki cookie", ABI Expert, nr 4 (październik-grudzień)/2019.
  12. M. Franke, "Przetwarzanie danych osobowych w akcjach promocyjnych" [w:] "Ochrona danych osobowych w marketingu i sprzedaży", red. Mirosław Gumularz, Patrycja Kozik, CH Beck, Warszawa, 2019.
  13. M. Franke, "Amatorskie poszukiwanie zabytków z użyciem wykrywacza metalu w świetle prawa angielskiego" [w:] "Dziedzictwo, dobra kultury, zabytki, ochrona i opieka w prawie", red. Piotr Dobosz, Katarzyna Szepelak, Witold Górny, Kraków, 2015.